Kunde inte säga det bättre själv!

Måste dela med mig av en underbar text som beskriver hur man känner när man har fått ett barn som inte är som alla andra. Helt klockren om ni frågar mig!!!


Välkommen till Holland
 av Emily Perl Kingsley

 Jag blir ofta ombedd att beskriva hur det känns att leva med ett barn med
funktionshinder - att försöka hjälpa människor som inte har gjort denna
unika erfarenhet att förstå, att föreställa sig hur det skulle kännas. Det
är så här...
 När du väntar barn är det som att planera en fantastisk semesterresa -
till Italien. Du köper en bunt guideböcker och lägger upp en underbar rutt:
Colosseum. Michelangelos David. Gondolerna i Venedig. Du kanske lär dig
några användbara fraser på italienska. Allt är väldigt spännande.
 Efter månader av ivrig förväntan kommer äntligen den stora dagen. Du
packar väskorna och ger dig iväg. Flera timmar senare landar planet.
Flygvärdinnan kommer in och säger: "Välkommen till Holland."
"Holland?!?" säger du. "Vad menar du med Holland?? Jag bokade en resa till
Italien! Jag skulle vara i Italien. Hela mitt liv har jag drömt om att åka
till Italien."
Men flygrutten har ändrats. De har landat i Holland och där måste du
stanna.
Det väsentliga här är följande: De har inte tagit dig till en förfärlig,
vidrig, snuskig plats, full av farsoter, hungersnöd och sjukdomar. Det är
bara en annorlunda plats.
 Så du måste bege dig ut och köpa nya guideböcker. Och du måste lära dig
ett helt nytt språk. Och du kommer att möta en helt ny folkgrupp som du
egentligen aldrig skulle ha mött. Det är bara en annorlunda plats. Det är
lägre tempo än i Italien, mindre tjusigt än i Italien. Men efter att du
varit där ett tag tar du ett djupt andetag, ser dig omkring... och
upptäcker att Holland har väderkvarnar... och Holland har tulpaner. Holland
har till och med verk av Rembrandt.
 Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien... och
alla skryter de om vilken härlig tid de hade där. Och i resten av ditt liv
kommer du att säga "Ja, det var dit jag skulle åkt. Det var vad jag hade
planerat".
 Och den smärtan kommer aldrig, aldrig, aldrig någonsin att försvinna...
därför att förlusten av den drömmen är en mycket, mycket betydande förlust.
Men...om du ägnar ditt liv åt att sörja över att du aldrig kom till
Italien, kommer du aldrig att kunna glädjas åt det mycket speciella, det
väldigt härliga... med Holland.



Kommentarer
Postat av: Chatarina Näslund<3

Hej ett mycket bra inlägg-så sant som det är skrivet :)kram chatta,,ha det bäst<3

2010-11-03 @ 08:42:01
Postat av: Sussi

Som sagt den är helt klockren...

Vi får se det från den ljusa sidan, vi fick både Holland och Italien du och jag ;). Tänk vad de som "bara" fick Italien går miste om...!

2010-11-03 @ 09:25:16
URL: http://nogg.se/busbrorsor
Postat av: Malin

Så underbart skrivet!Det får en att verkligen tänka till!Kram gumman o du o Robban har 2 helt underbara grabbar!

2010-11-04 @ 13:13:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback